7 consells per a Community Managers

Captura de pantalla 2014-11-27 a les 17.56.29

De la persona o persones que gestionen les xarxes socials de les nostres organitzacions en diem Community Managers. Més enllà del nom – discutit – són peces clau en la nostra estratègia: parlen i escolten per nosaltres. Hauríen d’estar al nucli del nostre posicionament com a empresa. A continuació, alguns consells per a enfocar aquesta tasca. 1. Escriu diferent, escriu per a les xarxes socials.

Twitter o Facebook impliquen una dinàmica molt diferent a la que veiem vinculada a l’accés web, i ja no dir respecte a la lectura tradicional en paper. Les xarxes socials conformen un escenari de lectura molt més ràpid i discontinu, en el qual competim amb múltiples missatges i el nostre lector disposa d’un grau d’atenció molt més ‘car’. Convé adaptar la forma com plantegem les actualitzacions, tot buscant la redacció de missatges atractius, bé sigui perquè utilitzem un registre més proper i còmplice, bé perquè contenen una crida a l’acció o bé un clar component d’utilitat. Redactar per les xarxes socials requereix sentit de l’economia (a Twitter tenim una limitació clara de 140 caràcters), intenció i sentit de l’oportunitat. També habilitats per a utilitzar altres formats, com el fotogràfic, l’infogràfic o l’audiovisual (i que tenen molt bon recorregut).

_Consell:_ Cal evitar missatges plans de l’estil: “La junta del Col·legi ha aprovat els nous estatuts en l’assemblea”. Quines són les principals novetats? Què implicarà en el dia a dia de l’organització? La cerca d’aquestes preguntes pot ajudar-nos a trobar l’enfocament correcte del nostre ‘titular’.

2. Enllaça, reconeix, genera xarxa.

Les xarxes socials no són només un lloc on es difonen continguts, són un espai d’intercanvi i de generació d’informacions d’interés, algunes de les quals van (i han d’anar) més enllà de la nostra marca. És important tenir una veu pròpia i uns continguts singulars, però el nostre valor afegit es reforça i consolida en el moment que sabem sumar-hi la interacció amb altres perfils semblants i que sabem donar joc al contingut alié i que, tot citant-lo, pot ser d’interés també per a la nostra comunitat. Per tant, a la nostra feina s’hi afegeix la de vehicular també els continguts d’organitzacions o empreses similars, tot mencionant (reconeixent) la seva procedència. Competència? Col·laboració. Objectiu, enxarxar-nos i reivindicar-nos també com a curadors de contingut.

_Consell:_ Utilitza un parell de hashtags intencionals, per exemple #recomanem o #agenda per obligar-te a fer aquest tipus d’actualitzacions amb regularitat, almenys un cop per setmana.

3. Escolta… activament.

L’anomenada escolta activa és clau… i inexcusable. Has de saber què passa a la xarxa, l’efervescent espai on trobar oportunitats de negocis, generar sinèrgies amb clients o altres professionals… o el lloc on detectar abans que ningú potencials problemes amb allò que fem.

_Consell:_ Utilitza les llistes de Twitter i FB (hi ha l’opció de fer-les ocultes) per endreçar perfils per temes o territoris; i acostuma’t també a incorporar en la teva rutina l’anàlisi de les etiquetes (hashtags) que tenen relació amb els temes de la teva empresa o organització.

4. Planifica i guanya eficiència.

A les xarxes socials cal ser-hi continuament i estar preparat per reaccionar i reajustar estratègies… 24 hores al dia, 7 dies a la setmana i 365 dies a l’any. Això no vol dir que no puguis planificar: hi ha actualitzacions que pots deixar programades i un calendari t’ajudarà també a fer que la teva conversa a les xarxes està en sintonia amb els principals esdeveniments del teu àmbit. És més fàcil reaccionar quan tens una bona planificació al darrera.

_Consell:_ Pots fer servir ‘suites’ de gestió com Hootsuite, Buffer o TweetDeck per programar actualitzacions, o per llençar a diferents canals el mateix missatge.

5. Aprèn de la teva comunitat… i fes números!

Aquest és una de les teves feines més importants, i potser també de les més difícils. És important marcar-se objectius de gent amb qui establir relacions i analitzar bé les persones o institucions amb qui ja hem establert contactes. És útil relacionar perfils amb noms concrets i contactes directes (ho podeu fer amb un full de càlcul de treball o amb una base de dades).

_Consell:_ Hi ha diferents aplicacions que ens permeten ampliar la informació sobre la nostra comunitat a les xarxes i comptabilitzar els nostres impactes, especialment a Twitter. Quines són les hores en què està més activa (Tweriod), quins hashtags utilitzen (Topsy), qui interacciona més (Twittonomy, SumAll, SocialBro), quants clicks han obtingut els nostres continguts (bit.ly, Hootsuite? Per a fer una anàlisi més detallada i fiable, però, caldrà plantejar-se solucions, amb un treball d’anàlisi de dades fet a mida a les nostres necessitats.

6. Ves amb compte.

El de la seguretat és un àmbit clau. Sospesa la utilització d’activar un accés amb dos nivells de seguretat i canvia les contrassenyes regularment. Tingues cura quan ‘autoritzes’ aplicacions de tercers a fer ús de les dades en brut dels teus canals.

_Consell:_ Un consell molt òbvi, per evitar posar-se de peus a la galleda. Fes servir un navegador per a temes de feina i un per a temes personals i compta fins a deu abans de prémer el botó: enviar.

7. Reivindica’t en l’organització

Reivindica el teu paper dins l’organització. Demana una actualització del pla de comunicació per a posar-lo al dia pel que fa a l’ús dels nou canals i demana la teva presència en tot el procés d’un projecte. Un gestor de xarxes socials no pot estar només al final del procés.

_Consell:_ Elabora i consensua un document breu i clar amb els criteris bàsics de l’organtizació a les xarxes. Ha de contenir també el contacte amb les persones de cada àmbit, un sistema de ‘guàrdies’ i un protocol mínim d’acció en cas de crisi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *