La bona salut d’un vell conegut, el butlletí electrònic

Captura de pantalla 2014-11-27 a les 17.44.28

Les newsletters, avui. Tenen sentit? Quines solucions hi ha al mercat per fer-les atractives i eficients? Article publicat al número 187 de Theknos, la revista del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona (CETIB). Clica a més informació per llegir-lo.

Vivim temps de titulars llampants i rodons, però que no sempre s’ajusten a la realitat. Potser heu llegit, o algú us ha dit amb un punt de suficiència que el correu electrònic havia mort i que les xarxes socials i el seu pàlpit incessant les havien convertit en una relíquia el sistema: que ja no es tractava d’enviar, — continuava la cantarella — sinó de compartir; que el TL era el nou inbox i que Twitter, com el vídeo amb la ràdio, havia mort el correu-e.

I tanmateix, la realitat és ben tossuda. La ràdio continua ben viva, i també el correu, que es reivindica com una eina apropiada per al màrqueting del petit empresari i professional. El correu presentat amb forma de butlletí electrònic continua sent una eina de difusió i interacció comercial de primer ordre.

El correu electrònic l’avalen algunes xifres consistents: el prestigiós Radicati Group calcula que en els pròxims quatre anys el número de comptes de correu electrònic creixerà prop d’un 30%. Actualment hi ha 2.500 milions d’usuaris d’email al món, un canal on els dispositius mòbils es van imposant com a instruments de lectura i interacció.

A l’estat hi ha uns 27 milions d’usuaris de correu electrònic segons Mailify, els quals envien 2.100 milions de missatges diaris; es bloquegen uns 1.500 missatges en els filtres antispam.

Un 70% dels correus que es reben a l’estat espanyol podria ser definit com a no desitjat (spam), i és veritat que aquest continua sent un dels grans problemes amb aquest mitjà perquè la gestió d’aquests correus comporta perills i pèrdua de temps. No és menys cert, però, que les principals operadores disposen cada vegada de filtres més potents i eines de gestió i classificació dels correus (un aspecte en el qual ha excel·lit Gmail i el seu sistema de safates intel·ligents). Diferents estudis confirmen, d’altra banda, que el màrqueting via correu electrònic té taxes de conversió molt interessants i que el sistema és preferit encara per un percentatge molt alt dels usuaris.

El correu ens permet tenir una comunicació directa i personal amb el nostre client i ens ofereix bones opcions de customització visual si sistematitzem enviaments regulars de butlletins. En aquest cas, cal preveure cinc qüestions prèvies:

  • hem de tenir un llistat de destinataris actualitzat i ben estructurat (amb tota la informació que poguem per poder segmentar la llista). Cal que l’obtenció de la informació compleixi els requisits legals.
  • hem d’assegurar-nos que el nostre butlletí tingui un disseny (maqueta i imatge gràfica) que asseguri una lectura eficaç d’acord amb la imatge corporativa de l’empresa.
  • hem de disposar d’un programa que ens asseguri un sistema d’enviaments fiable i segur.
  • ens hem de dotar d’un protocol intern que determini l’estructura de l’enviament i freqüència.
  • hem de definir un un redactor de continguts o responsable dels enviaments.

Consells per fer una bona newsletter:

  1. Assegura’t d’enviar un butlletí adaptat quant a disseny i programació als dispostius mòbils (smartphone i tablet). Cada vegada més gent repassa correus des d’aquests aparells. Ells decideixen des d’on accedeixen als teus continguts, no tu.
  2. Inclou un enllaç directe a la newsletter en html per a veure directament al navegador al principi del missatge per assegurar-te una bona visualització en cas que alguna cosa no acabi de funcionar. No carreguis moltes imatges i evitar incorporar flash i pdf, formats de lectura restringida o més complicada en mòbils.
  3. No oblidis de posar botons per a compartir i enviar a un amic a la teva newsletter per assegurar-ne la redifusió. Les xarxes socials són aliades del màrqueting email.
  4. Sigues auster en la redacció dels continguts i intenta ajustar-te al màxim, tot modulant les expectatives, allò que expliques que véns i allò que véns realment. No abusis de les fórmules pròpies de l’spam: excés d’exclamacions i utilització de paraules com ‘gratis’, ‘important’, ‘urgent’. Utilitza-les només quan pagui la pena.
  5. Intenta treballar l’assumpte de la newsletter buscant una crida a l’acció i posant l’accent en el valor afegit o el servei que ofereix l’empresa.
  6. Situa els elements més importants de la teva comunicació al principi de la newsletter, com una piràmide invertida, per aconseguir que els missatges clau de la newsletter arriben, fins i tot si el lector decideix no arribar al final.
  7. La campanya no acaba quan envies la comunicació: repassa quina ràtio d’obertura de correu, clics i conversió (vendes, subscripcions, inscripcions) ha generat el teu butlletí.
  8. Administra amb prudència els enviaments (un a la setmana o un al mes, segons l’empresa) és força raonable. Tanmateix, envia-la només si tens novetats a explicar.
  9. Envia la newsletter només a les persones que s’hi han inscrit i situa en el mateix butlletí un enllaç de desubscripció funcional i immediat. Inclou ingualment un formulari per contactar amb el responsable de l’enviament i un accés a la política de privacitat.
  10. Escull bé l’eina d’enviament: a) Mailchimp és molt utilitzada per petites empreses i professionals, és fàcil de gestionar i molt intuïtiva. Permet la creació de formularis, enviament segmentat i estadístiques (mitjançant la integració amb l’Analyitics de Google). b) Campaign Monitor és una eina més destinada a grans empreses i agències. c) Pots utilitzar plugins o complements que s’ajustin al teu sistema d’edició (wordpress, drupal). d) Pots tenir una eina fet adhoc, bé que en aquest cas caldrà reservar una partida en el pressupost de comunicació i garantir un bon manteniment i actualització.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *