L'accent perdut

Poques hores després de la inauguració oficial del nou complex lúdic
i comercial Magic Badalona rebo per correu electrònic una invitació a
afegir-me a un grup de Facebook que du per lema: ‘Exigim l’accent a
Magic Badalona (Màgic)’.
[PUBLICAT A EL TOT BADALONA]
No sé si queden gaires persones que no hagin
sentit a parlar del Facebook a aquestes altures, però per prudència
diré que el facebook és una aplicació que permet que amics i contactes
s’intercanviïn informació, fotografies i es posin al dia a través
d’internet.

És un dels fenòmens més importants del moment a la xarxa, que no es
dir poca cosa, i a Badalona viu un moment de dolç dinamisme. Molts
polítics hi comencen a treure el nas i entitats diverses el fan servir
d’eina per difondre les activitats. També hi ha molts ciutadans (al
nostre país ja són centenars de milers) que el fan servir
quotidianament. Doncs bé, la campanya virtual en qüestió denuncia que
el complex es presenta com a Magic Badalona… així, sense accent. I ho
fa de la forma àgil i dispersa que és pròpia de la societat 2.0.

Aquest Magic Badalona desnaturalitzat ven la seva feliç ignorància
des dels anunics publicitaris, des de la pròpia web i des d’un notable
rètol de benvinguda, amb vistes privilegiades des de l’autopista. Però
l’accent ‘oblidat’ no és una qüestió anecdòtica. Els experts en
màrqueting argumentaran, segur, que es busca la fusió amb la paraula
anglesa, potser recordant el ‘màgic’ jugador de l’NBA. No és cap oblit,
no. És tota una declaració d’intencions, l’accent omès. Indica de forma
flagrant que l’estratègia guanya la pertinença, que l’eufemisme es
situa per damunt la claredat, que l’oportunisme s’imposa al compromís…
L’ambigüetat lingüística fa patir l’ortografia. Però més que això,
l’accent perdut denota un provincialisme caduc i passat de moda, la
falta d’ambició d’una nova realitat urbana.

El centre es presenta com a lúdic-comercial, però l’oferta lúdica és
clarament comercial. Vet aquí un altre convenient joc de llengua! També
alguns dels petits comerciants que s’han queixat del nou parc comercial
ho han fet amb alguns oblits interessats: han aixecat la bandera del
petit comerç venent els productes i reproduint les estratègies de grans
marques… Les ciutats s’expliquen a través de les seves botigues. És per
això que aquest accent perdut és important, és per això que el debat
que ha obert parcialment aquest Magic Badalona hauria de tenir
continutïtat. Potser el debat no és entre petits i grans, sinó entre si
som singulars o si som un més.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *