Claus per entendre la nova aliança Badalona – Penya

Aquesta setmana hem presentat un nou model d’aliança entre l’Ajuntament de Badalona i el Joventut de Badalona per els propers anys, un acord que garanteix l’estabilitat pel club i un retorn social per a la ciutat. N’estem contents, i personalment també satisfet perquè he participat activament des del principi en l’equip que ha anat treballant aquests mesos per trobar una bona solució. En molts moments ens ha semblat que no ens en sortiríem.

A continuació exposo el perquè crec que l’aliança a través del lema ‘Badalona és futur’ és positiva i de com espero que contribueixi a l’estabilitat d’un club que reforça com cap altre l’imatge positiva de la ciutat i que és motor dinamitzador, directa o indirectament, de l’esport de base a la ciutat.

És transparent i reversible: l’acord es basa en una figura perfectament estipulada, i per tant fàcilment contrastable i monitoritzable, el contracte de patrocini. Aquest contracte és vigent si es compleixen les condicions pactades entre les dues parts i per un període concret de temps, que es pot renovar o no; també es pot rescindir en cas d’incompliment. És, per tant, una solució reversible i temporal, a diferència de la pèrdua de patrimoni o d’una adquisició.

Defuig les vies opaques i ‘indirectes’: la Penya sempre ha estat ajudada per l’Ajuntament, per exemple a través de compres (Ausiàs March), de modificacions de planejament o d’apostes tan complexes i controvertides com la de la concessió del Màgic, o les subvencions a l’esport de base… Aquest cas és diferent perquè

l’ajut es fa de manera directa i permet al club invertir-la també en el primer equip, a més de garantir estabilitat i seguretat jurídica a totes les parts. Vist l’històric del club i la ciutat en la seva relació, aquest darrer factor és molt important.

La contraprestació de serveis és bona per les dues parts:

  • La ciutat ‘inverteix’ diners en una marca sòlida que permet amplificar el coneixement del municipi i vincular-hi uns determinats valors. Aquesta quantitat s’estableix objectivament a partir d’un estudi que tradueix monetàriament l’exposició d’un lema associat, per exemple, a la samarreta del primer club a partir dels seus impactes a través de diferents suports. La Penya retorna a la ciutat 1,3 milions anuals, segons els estudis. En el cas de l’Aliança no es tracta només de ‘posar’ el lema a la samarreta, sinó que s’hi articula també un programa de formació, dinamització ciutadana i de complicitats amb la diversitat del municipi. Aquest anar més enllà es veurà també la propera temporada, perquè volem reforçar altres equips del bàsquet base a la ciutat. A Badalona la Penya no ho és tot.
  • Pel que fa al club, No és tant que la quantitat sigui superior en termes absoluts, com el fet que estigui garantida durant quatre anys i l’estabilitat i seguretat que això implica. D’altra banda, el contracte de patrocini no restringeix a què dedica el club els diners (els límits sí que existien en el cas de subvencions) i resol també el deute històric del club amb l’IBI.

És ajustat i homologable amb altres municipis: l’aposta del patrocini és habitual en altres municipis que l’han escollit de fa anys, i per quantitats força superiors a les pactades en el cas de Badalona. En el cas de la nostra ciutat, el retorn net de l’acord és de 800.000 euros a l’any durant quatre anys; sense comptar aquí la resolució del deute de l’IBI acumulat (aquest deute era un greuge comparatiu que arrossegava el club de feia anys). Per cert, fins ara el club rebia de la ciutat uns 900.000 euros anuals via el cànon del Màgic.

Desestima de moment l’opció Mas Ram, després de l’estudi que vam ferper valorar l’oferta que ens feia el club. I ho hem fet pels costos ocults de la inversió (no només es tracta de comprar l’actiu, sinó d’adaptar-lo a la normativa, cobrir la piscina, etc), per la inseguretat jurídica (potencial de judicialització, dificultat de justificar la inversió pública) així com per la falta de demanda en una zona molt poc densa. Continuem pensant que en aquest espai en un futur podria tenir-hi sentit un centre esportiu especialitzat o d’alt rendiment, però en el calendari que ens va situar el club no vam poder aconseguir les complicitats amb altres administracions i actors esportius per fer-ho possible.

Aquí trobareu la nota de premsa de l’Ajuntament.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *