Les newsletters, avui. Tenen sentit? Quines solucions hi ha al mercat per fer-les atractives i eficients? Article publicat al número 187 de Theknos, la revista del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona (CETIB). Clica a més informació per llegir-lo.
Vivim temps de titulars llampants i rodons, però que no sempre s’ajusten a la realitat. Potser heu llegit, o algú us ha dit amb un punt de suficiència que el correu electrònic havia mort i que les xarxes socials i el seu pàlpit incessant les havien convertit en una relíquia el sistema: que ja no es tractava d’enviar, — continuava la cantarella — sinó de compartir; que el TL era el nou inbox i que Twitter, com el vídeo amb la ràdio, havia mort el correu-e.
I tanmateix, la realitat és ben tossuda. La ràdio continua ben viva, i també el correu, que es reivindica com una eina apropiada per al màrqueting del petit empresari i professional. El correu presentat amb forma de butlletí electrònic continua sent una eina de difusió i interacció comercial de primer ordre.
El correu electrònic l’avalen algunes xifres consistents: el prestigiós Radicati Group calcula que en els pròxims quatre anys el número de comptes de correu electrònic creixerà prop d’un 30%. Actualment hi ha 2.500 milions d’usuaris d’email al món, un canal on els dispositius mòbils es van imposant com a instruments de lectura i interacció.
A l’estat hi ha uns 27 milions d’usuaris de correu electrònic segons Mailify, els quals envien 2.100 milions de missatges diaris; es bloquegen uns 1.500 missatges en els filtres antispam.
Un 70% dels correus que es reben a l’estat espanyol podria ser definit com a no desitjat (spam), i és veritat que aquest continua sent un dels grans problemes amb aquest mitjà perquè la gestió d’aquests correus comporta perills i pèrdua de temps. No és menys cert, però, que les principals operadores disposen cada vegada de filtres més potents i eines de gestió i classificació dels correus (un aspecte en el qual ha excel·lit Gmail i el seu sistema de safates intel·ligents). Diferents estudis confirmen, d’altra banda, que el màrqueting via correu electrònic té taxes de conversió molt interessants i que el sistema és preferit encara per un percentatge molt alt dels usuaris.
El correu ens permet tenir una comunicació directa i personal amb el nostre client i ens ofereix bones opcions de customització visual si sistematitzem enviaments regulars de butlletins. En aquest cas, cal preveure cinc qüestions prèvies:
- hem de tenir un llistat de destinataris actualitzat i ben estructurat (amb tota la informació que poguem per poder segmentar la llista). Cal que l’obtenció de la informació compleixi els requisits legals.
- hem d’assegurar-nos que el nostre butlletí tingui un disseny (maqueta i imatge gràfica) que asseguri una lectura eficaç d’acord amb la imatge corporativa de l’empresa.
- hem de disposar d’un programa que ens asseguri un sistema d’enviaments fiable i segur.
- ens hem de dotar d’un protocol intern que determini l’estructura de l’enviament i freqüència.
- hem de definir un un redactor de continguts o responsable dels enviaments.
Consells per fer una bona newsletter:
- Assegura’t d’enviar un butlletí adaptat quant a disseny i programació als dispostius mòbils (smartphone i tablet). Cada vegada més gent repassa correus des d’aquests aparells. Ells decideixen des d’on accedeixen als teus continguts, no tu.
- Inclou un enllaç directe a la newsletter en html per a veure directament al navegador al principi del missatge per assegurar-te una bona visualització en cas que alguna cosa no acabi de funcionar. No carreguis moltes imatges i evitar incorporar flash i pdf, formats de lectura restringida o més complicada en mòbils.
- No oblidis de posar botons per a compartir i enviar a un amic a la teva newsletter per assegurar-ne la redifusió. Les xarxes socials són aliades del màrqueting email.
- Sigues auster en la redacció dels continguts i intenta ajustar-te al màxim, tot modulant les expectatives, allò que expliques que véns i allò que véns realment. No abusis de les fórmules pròpies de l’spam: excés d’exclamacions i utilització de paraules com ‘gratis’, ‘important’, ‘urgent’. Utilitza-les només quan pagui la pena.
- Intenta treballar l’assumpte de la newsletter buscant una crida a l’acció i posant l’accent en el valor afegit o el servei que ofereix l’empresa.
- Situa els elements més importants de la teva comunicació al principi de la newsletter, com una piràmide invertida, per aconseguir que els missatges clau de la newsletter arriben, fins i tot si el lector decideix no arribar al final.
- La campanya no acaba quan envies la comunicació: repassa quina ràtio d’obertura de correu, clics i conversió (vendes, subscripcions, inscripcions) ha generat el teu butlletí.
- Administra amb prudència els enviaments (un a la setmana o un al mes, segons l’empresa) és força raonable. Tanmateix, envia-la només si tens novetats a explicar.
- Envia la newsletter només a les persones que s’hi han inscrit i situa en el mateix butlletí un enllaç de desubscripció funcional i immediat. Inclou ingualment un formulari per contactar amb el responsable de l’enviament i un accés a la política de privacitat.
- Escull bé l’eina d’enviament: a) Mailchimp és molt utilitzada per petites empreses i professionals, és fàcil de gestionar i molt intuïtiva. Permet la creació de formularis, enviament segmentat i estadístiques (mitjançant la integració amb l’Analyitics de Google). b) Campaign Monitor és una eina més destinada a grans empreses i agències. c) Pots utilitzar plugins o complements que s’ajustin al teu sistema d’edició (wordpress, drupal). d) Pots tenir una eina fet adhoc, bé que en aquest cas caldrà reservar una partida en el pressupost de comunicació i garantir un bon manteniment i actualització.